((تدوین انواع طرح توجیهی در کلیه بخشهای اقتصادی))
ارزیابی بازار
ابتدایی ترین کار برای مطالعه امکان سنجی یک طرح توجیهی که توسط تیم کارشناسان شرکت تاپ صورت می گیرد ارزیابی بازار است که در پی آن در صدد یافتن پاسخ به سوالات ذیل هستیم:
- سهم محصولات یا خدمات طرح در بازار چقدر است؟
- بازار چه میزان از محصولات و یا خدمات طرح را نیاز دارد؟
در ارزیابی بازار و برای رسیدن به پاسخ سوالات مطروحه، با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده و بهره گیری از روشهای پیش بینی آتی بازار، وضعیت آینده محصول طرح را پیش بینی کرده و برایتان ترسیم می کنیم.
کارشناسان شرکت تاپ در این ارزیابی از اطلاعاتی همچون روند مصرف سنوات گذشته و میزان مصرف فعلی، میزان عرضه محصول در سالهای قبل و حال حاضر، وضعیت رقبا، محدودیتهای قانونی، وضعیت واردات و صادرات محصول، سیاست های کلان، موقعیت منطقه، امکانات فنی و محدودیتهای تولید استفاده خواهند نمود.
تحقیقات بازار
یکی از عوامل اصلی و مهم در رقابت بین شرکت ها تحقیقات بازار است. با بررسی کافی و شناخت رقبا و مشتریان می توانیم در کنار شما باشیم تا محصولات قابل رقابت تولید و به بازار عرضه نمایید.
مهم ترین اقدام ما در تحقیقات بازار، دریافت نظر مشتریان درباره محصول، کیفیت آن و قیمت در مقایسه با رقبا و محصولات مشابه است. همچنین پس از تکمیل اطلاعات لازم، با استفاده از فرمول ها و تکنیک های بررسی بازار، وضعیت فعلی و آتی محصولات شما را پیش بینی و گزارش خواهیم نمود.
هر چه بخش تحقیق و توسعه (R&D) یک شرکت بتواند اطلاعات واقعی تر بدست آورده و پیش بینی های واقعی تر با انحراف کم را به مدیریت ارائه دهد، امکان افزایش سهم بازار و فروش مطمئن تر در مقایسه با رقبا را خواهد داشت. پس تحقیقات بازار یکی از مهم ترین عوامل رقابت با تولید کنندگان محصولات مشابه می باشد. از طرفی شناخت متقاضیان یک محصول می تواند برنده شدن در رقابت با سایرین را تسریع بخشد. شرکت تاپ در تحقیقات بازاری که برای شما انجام خواهد داد، اطلاعات جمع آوری شده مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و با تحلیل اطلاعات به دست آمده، نیاز بازار از منظر کیفیت و قیمت و همچنین رقابت در بازار را برای روزها و سنوات آتی پیش بینی می نماید.
سه هدف اصلی تحقیقات بازار:
- کاهش قیمت محصول
- افزایش سهم بازار
- رشد و توسعه محصول
تحقیقات بازار به چه منظور انجام می شود؟
هدف اصلی شرکت تاپ از مطالعات تحقیقات بازار، جمع آوری اطلاعات مورد نیاز بخش تولید و بازاریابی کسب و کار شما برای ارتقا کیفیت محصولات موجود، خلق محصولات جدید، کاهش هزینه های تولید و ساخت محصولات مورد نیاز مصرف کنندگان می باشد. لذا ما در رابطه با هر محصول دو حوزه فعالیت اصلی در تحقیقات بازار در نظر خواهیم گرفت:
الف) محصول موجود یا محصول جدید:
بر اساس اطلاعات جمع آوری شده و گزارشی که تاپ ارائه خواهد داد، کارفرما به این نتیجه خواهد رسید که ضمن ایجاد تغییراتی در تولید محصول (ارتقا محصول موجود)، بسته بندی، نحوه عرضه، محل عرضه، نوع کارایی و در نهایت نوع ضمانت های پس از فروش، نسبت به افزایش سهم بازار محصولات خود اقدام نماید و در مواردی با توجه به نیاز سنجی صورت گرفته در تحقیقات بازار، طراحی و تولید محصول جدید را در دستور کار قرار می دهد.
ب) قیمت محصول:
همچنین گزارش تحقیقات بازار شرکت تاپ، اطلاعاتی را به کارفرما ارائه خواهد داد تا بر اساس قیمتهای محصولات مشابه در بازار، نحوه قیمت گذاری یک محصول به نحوی صورت پذیرد که علاوه بر پوشش میزان حاشیه سود مناسب، توان رقابت با قیمت های بازار را داشته باشد. در این مسیر گاهاً باز طراحی مسیر تولید و کاهش هزینه های مربوطه اجتناب ناپذیر است. حاصل گزارش ما ارائه پیشنهادات مرتبط با باز طراحی محصول و نحوه کاهش هزینه های تولید خواهد بود.
تحقیقات بازار و شرکت های دانش بنیان
شرکت های دانش بنیان و نیز استارتاپ ها برای شروع فعالیت خود نیاز مبرم و حیاتی به تحقیقات بازار در راستای تجاری سازی تولید محصولات خود دارند. این مهم را شرکت تاپ با جمع آوری، بررسی و تحلیل اطلاعات بسیار مهم درباره بازار یک محصول نو و خلاقانه ارائه می دهد که می تواند چراغ راه اصلی شروع تولید تجاری آن محصول فرض شود.
در شرکت تاپ مطالعات بازار مرتبط با اهداف شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها برای تولید محصولی نوین را به پنج مرحله زیر تقسیم می کنیم:
- طرح ایده: طرح، بررسی و تدوین ایده مناسب
- بازار ایده: بررسی بازخورد محصول پس از تولید در بازار
- محصولات مشابه در بازار: توانایی تولید محصول مناسب با وجود محصولات مشابه در بازار
- تولید تجاری: بررسی نحوه انتخاب سرمایه گذار و روش و محل تولید محصول و مشخص کردن فرآیند فروش
- طرح توسعه: بررسی راه ها و اقدامات مرتبط با رشد و توسعه محصول در آینده
برخی از دستاوردهای تحقیقات بازار
بررسی های تخصصی کارشناسان شرکت تاپ در تحقیقات بازار عمدتاً نتایج ذیل را برای کارفرما در پی داشته و مطالعه گزارش نهایی شناخت خوبی از موارد ذیل را به شما ارائه خواهد داد:
- شناسایی بازارهای جدید و بکر برای ارائه محصول
- شناخت وجود یا عدم وجود محصولات مشابه در بازار
- شناسایی بهترین مکان برای ایجاد واحد تولید محصول
- شناخت قیمت فعلی و کیفیت و کارایی محصولات مشابه
- دریافت ایده های تولید محصولات نوین و مورد نیاز بازار
- شناسایی فرصت های پیش رو و روند رشد و توسعه محصول
- شناسایی رقبا از منظر نوع محصولات تولیدی، سهم بازار هریک و قدرت رقابت با آنها
- شناخت مشتریان از نظر سن، جنسیت، تحصیلات، مکان، میزان درآمد، علایق، بینش و …
- برنامه ریزی نحوه تولید و بررسی ریسک های پیش رو برای مدیریت بهتر انواع ریسک کسب و کار
همکاری شرکت تراز امید پویا (تاپ) با شما
بهره گیری از تحقیقات بازار در ایجاد و توسعه هر نوع کسب و کاری جزء لاینفک محصولات تولیدی بوده و تشکیل تیم خوب و قوی در بخش تحقیقات بازار و یا دریافت مشاوره حرفه ای از شرکت تاپ می تواند تصویر جامعی از کسب و کار را برای شما رقم بزند تا در تصمیم گیری های آتی و اجرای پروژه بتوانید بهترین مسیرها را انتخاب و اجرا نمایید.
به بیان دیگر، شرکت تاپ با تکیه بر دانش، تجربه و تخصص کارشناسان خبره خود در کلیه استانهای کشور می تواند انجام تحقیقات بازار کسب و کار شما را بر عهده گرفته و برای درک بهتر شما از مشتریان و شناخت بیشتر رقبایتان و نیز توسعه سهم بازار و محصولاتتان به شما کمک کند.
تحقیقات بازار از منظری دیگر
از زوایای دیگر تحقیقات بازار را می توان برای رسیدن به اهدافی دیگر از جمله موارد ذیل نیز متصل نمود:
- شناخت نیاز های متقاضیان
گزارش شناخت جمعیت هدف، که توسط ما تهیه و ارائه خواهد شد، اطلاعاتی شامل، جنسیت، سن، شغل، مکان، تحصیلات و وضعیت اقتصادی مشتریان را در اختیار کارفرمایان محترم قرار می دهد. این گزارشات معمولا شامل جزئیاتی است که کمک می کنند تا نیاز و محصولات مورد نظر مشتریان و نکات مثبت و منفی محصولات موجود را شناسایی و بررسی نمود. تحقیقات بازار به منظور شناسایی و درک مشتریان از کاربرد محصولات و انتظارات مشتریان از عملکرد محصول و برطرف کردن نیاز های آنان انجام می شود. همچنین در گزارشات ما به میزان هزینه مورد نظر مشتریان در استفاده از محصول و یا مطلوبیت مورد نظر مشتریان اشاره می گردد.
2) درک بهتر از بازار
تحقیقات بازار با هدف تعیین سهم بازار و پیش بینی مقدار رشد بازار صورت می گیرد. با مطالعه گزارش تحقیقات بازار می توان فرصت های موجود برای رشد و ارتقای سهم بازار و حتی میزان کشش بازار را بررسی و پیش بینی کرد. همچنین با تکیه بر گزارش تحقیقات بازار شرکت تاپ می توان اطلاعات محصولات بازار و رقبا را به روز کرده و آخرین تغییرات و نیاز ها در بازار را در دسترس داشت.
3) توسعه محصول
گزارشات تحقیقات بازار، میزان مطلوبیت و اقبال حضور کالای تولیدی و مورد نظر شما را ارزیابی و ارائه داده و به شناسایی نقاط قوت و ضعف محصول مورد نظر در مقایسه با رقابا می پردازد. در این نوع گزارش نکات مثبت و متمایز محصول شما برای رقابت را نیز مشخص کرده و برای تقویت و توسعه آن پیشنهاد ارائه خواهد داد.
4) سهم بازار
تحقیقات بازار با مشخص کردن سهم بازار رقبا و مزیت رقابتی محصول شما، میزان تسلط شما بر بازار و جذب سهم بازار مناسب با تولید محصولاتتان را ارائه خواهد داد. در این راستا قطعاً حضور پررنگ محصول مورد نظر در بازار و انجام تبلیغات مناسب و موثر بسیار کارساز خواهد بود که بر اساس اطلاعات دریافتی و مدنظر قرار دادن سایر عوامل دخیل، پیشنهادات مربوطه به کارفرما ارائه خواهد شد.
تامین مالی پروژه ها
در سراسر جهان برای اجرای انواع پروژه ها از چند روش مرسوم تامین مالی استفاده می شود که در ذیل به صورت مختصر شرح داده شده است.
سرمایه گذاری خارجی
جذب سرمایه های خارجی یکی از مهمترین روش های تامین مالی جهت سرمایه گذاری و اجرای انواع پروژه ها مخصوصاً در کشورهای در حال توسعه بوده و دولت ها نیز معمولاً قوانین تشویقی و سهل تری برای ورود هدفمند سرمایه گذاری خارجی در نظر می گیرند.
سرمایه گذاری خارجی عمدتاً به دو روش زیر انجام می شود:
روش استقراضی
کشورهای در حال توسعه عموماً برای اجرای طرح های بزرگ و زیربنایی خود در صدد هستند تا از بانکهای خارجی، سازمانهای بین المللی و موسسات مالی خارجی، وام دریافت کنند و با ارائه تضامین و وثایق ارزنده و محکم، تمام ریسک روش استقراضی توسط درخواست کننده وام مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.
سرمایه گذاری خارجی به روش های زیر انجام می شود:
فاینانس(Finance)
در فاینانس معمولاً کشور متقاضی وام با کشور دارنده تکنولوژی به عنوان تامین کننده و سرمایه گذار وارد معامله شده و قراردادی را تنظیم می کنند تا بر اساس آن کلیه اقدامات مرتبط با یک طرح یا پروژه خاص از جمله تهیه و نصب و راه اندازی خطوط تولید و ماشین آلات و تجهیزات، نیروی انسانی متخصص، انتقال تکنولوژی، مواد اولیه مورد نیاز توسط کشور سرمایه گذار تامین شود. در این راستا کشور دریافت کننده وام متعهد می شود تا پس از شروع زمان بهره برداری از پروژه، کل قیمت تمام شده طرح یا پروژه را به صورت اقساطی به سرمایه گذار بازپرداخت نماید.
ریفاینانس (Refinance)
منظور از ریفاینانس، دریافت خطوط اعتباري کوتاه مدت از یک بانک خارجی و برای حداکثر مدت یک سال برای افتتاح اعتبارات اسنادی بابت واردات كالا توسط یک بانک داخلی گفته می شود. ریفاینانس توسط واردکنندگان کالا و یا تولید کنندگان برای وارد کردن مواد اولیه و ماشین آلات و تجهیزات با واسطه بانک عامل داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. در ریفاینانس فروشندگان خارجی، بر اساس شرایط اعتبار و در زمان معامله اسناد مربوطه، وجه اسناد را از بانک عامل یا کارگزار دریافت کرده و خریدار بر طبق مفاد قرارداد حداکثر ظرف یک سال نسبت به تسویه بدهی خود اقدام می کنند.
یوزانس( Usance)
در این روش متقاضی دریافت سرمایه متعهد می شود تا با ارائه برات مدت دار، هزینه های مرتبط با پروژه یا طرح خود از جمله هزینه های فناوری و تجهیزاتی که از خارج دریافت می کند را در زما ن مشخص به بانک عامل پرداخت نماید. در مقابل پرداخت وجه توسط بانک به فروشنده در تاریخ مشخص آینده تضمین می گردد.
اعتبار خريدار (Buyer’s Credit)
اعطای اعتبار خرید و تسهیلات مورد نیاز به تولید کنندگان، تاجران، کارفرمایان و خریداران برای خرید کالا و خدمات داخلی یکی از روش های تامین مالی محسوب می شود. این روش در چارچوب قرارداد تأمين مالي صورت می گیرد و هدف از آن ایجاد زمینه و امكان فروش مدت دار كالا و خدمات می باشد.